PRVNÍ STUPEŇ


V 1.-3. ročníku je základem školní práce tzv. trivium. Děti pod vedením a s velkou podporou třídní učitelky pracují většinu času na svých dovednostech čtení, psaní a počítání. Další důležitou součástí jejich školní práce je rozvíjení dovednosti učit se, zpracovávat nové poznatky a informace, efektivně využívat čas, pracovat s chybou a hodnotit a oceňovat vlastní práci. V neposlední řadě je cílem prvních tří školních let také rozvoj sociálních dovedností – schopnost vycházet s ostatními, spolupracovat, vytvářet si přátelství a vyrovnávat se s občasnými neúspěchy a emočně náročnými situacemi. Tyto pilíře práce v 1.-3. ročníku jsou doplněny o pestrou škálu aktivit zaměřenou na poznávání světa kolem nás a postupné osamostatnění se ve školní práci. Hodnocení školní práce je většinově formativní, slovní, s cílem poskytnout co nejčasnější a nejefektivnější zpětnou vazbu.

V prvním trojročí pedagogové velmi intenzivně spolupracují s rodiči a pravidelná komunikace a soulad s představami rodiny jsou nezbytným předpokladem pro školní úspěch dítěte.

Ve 4.-5. ročníku žáci získávají prostor pro mnohem samostatnější práci a také přebírají větší odpovědnost za její průběh a výsledky. Začínají pracovat s výukovými cíli, učí se řídit si své učení, myslet si na své školní povinnosti a s podporou učitelů a rodičů je dobře zvládat.

Mnohem častěji se vydávají mimo školu na různé exkurze, výlety i delší pobyty, aby mohli propojovat své školní znalosti s realitou světa kolem nás. Ve 4. a 5. třídě se naši žáci ve větší míře zapojují do školního života, starají se o mladší spolužáky a podílí se na organizaci školních akcí. Z některých z nich se stávají školní mediátoři.

Jejich hodnocení je již více zaměřeno na posouzení míry naplnění školních studijních cílů a také dostávají cílenější zpětnou vazbu a doporučení, jak svou školní práci dále zlepšit. Na konci 1. stupně naši žáci umí ohodnotit svoji práci i práci svých spolužáků, efektivně pracují ve skupině, podílí se na životě školy, vychází s ostatními a s podporou dospělých zvládají korigovat své chování a dodržovat školní i společenská pravidla.