DRUHÝ STUPEŇ

Ve školním roce 2018/2019 jsme poprvé otevřeli 2. stupeň. Vzdělávací program pro 6.-9. ročník jsme pečlivě připravovali tak, aby odpovídal nejnovějším poznatkům o učení a efektivním vzdělávání žáků ve věku 12-15 let. Inspirací pro tvorbu našeho ŠVP 2. stupně nám byl program ALT Gymnázia Na Zatlance v Praze a také program Přírodního gymnázia Praha.

Výuka na 2. stupni je charakteristická tím, že žáci již mají rozvinutou dovednost učit se, zvládají školní rutinu a orientují se ve svých výukových cílech. Umí zhodnotit svoji školní práci i dát zpětnou vazbu spolužákům. Zvládnou efektivně pracovat ve skupině i samostatně. Vyhraňují se jejich zájmy a projevují se silné stránky. Žáci potřebují rozumět tomu, proč se něco učí. Učitel je ve třídě průvodcem a strážcem pravidel. Klíčovými aspekty práce na 2. stupni jsou RESPEKT, PROSTOR, HRANICE A PRAVIDLA.

6.-7. ročník je především o objevování, poznávání světa ve větším detailu a v kontextu, praktické vyučování a získávání vlastních zkušeností. Důležitou součástí práce v těchto ročnících je budování a péče o třídní klima a vztahy. Žáci dostávají maximum prostoru pro hledání vlastních zájmů.

8.-9. ročník se zaměřuje na prohloubení teoretických znalostí, studium faktů a informací, mj. potřebných pro zvládnutí přijímacích zkoušek na SŠ. Zároveň žáci mnohem více času tráví samostatnými a dlouhodobějšími projekty. Mají důležitou roli v každodenním životě školy, jsou "trend setters" a jdou mladším žáků příkladem v tom, jak dobře zvládat školní povinnosti.

Předměty 2. stupně jsou integrovány do několika výukových bloků. Propojení předmětů do větších celků přináší žákům možnost hlubšího poznávání v souvislostech. Vychází z poznatků neurovědy o lidském učení a mentálních programech a klade větší důraz na principy a základní zákonitosti (obohacené učení). 


Skladba předmětů / studijní bloky

ČLOVĚK A PŘÍRODA (ČAP)

  • Přírodopis, Fyzika, Chemie, Zeměpis, Enviromentální výchova, Výchova ke zdraví

ČLOVĚK A SPOLEČNOST (ČAS)

  • Dějepis, Literatura, Reálie, Výchova k občanství, Sociální zeměpis, Multikulturní výchova, Výchova demokratického občana, ...

KULTURA A TVORBA (KAT)

  • Hudební / Výtvarná / Dramatická výchova, Tvůrčí psaní, Pracovní činnosti

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA (OSV)

  • Etika, Mediální výchova, klíčové kompetence, třídnická práce, komunitní práce a dobrovolnictví

PROJEKTY

  • Expedice, exkurze, sportovní kurzy, IT kurz, divadelní představení, závěrečná práce a roční portfolia

SAMOSTATNĚ:

  • Matematika, Český jazyk, ostatní jazyky, Tělesná výchova